Kategorier

tisdag 4 juni 2013

TAKTÄCKNINGSDAX !

Javisst jag vet, förlåt förlåt !! min blogg moral är under all kritik, men det är fullt ös här ute och internet blev försenat, till förra veckan, jag fattar att det kanske inte räcker som ursäkt men nu är jag ju tillbaka och skriver så håll tillgodo.

Det händer mycket nu, det går verkligen undan, det känns helt galet kul och se huset växa upp, för det blir mer och mer likt ett hus, vårt hus.

Senast jag skrev så var takstolarna på plats, och råsponten på taket skulle börjas spikas, underlagsduk på samt spikläkt upp för takpannorna, vi var beroende av uppehållsväder då man inte börjar spika råsponten då det hänger regn i luften. Vi var alltså tvungna att hinna spika råsponten och på med underlagsduken samma dag. Detta gjorde att man bara hann en sida i taget.



Vi var 5 stycken som hjälptes åt, för att hinna , det var bara en dag som vi överraskades av regnet  och var tvungna att avbryta. Så titta på bilderna, så ser ni hur det tar form.



 Så här fin utsikt kan man få från taknocken ner på det vackra körsbärsträdet !


Detta är vyn mot självaste Brantevik


Här har vi spikat nästan hela första sidan


Här rullar vi ut duken


 Så här blev det, läktning påbörjad efter fullbordad dukning !!


Här börjar vi med andra sidan in mot gården.









 Och så blev den också klar. Sedan vill jag visa hur jag har gjort inne vid takfoten.


Jag har skruvat träullitskivor upp mot takfoten, dessa skall fungera som putsbärare har vi tänkt, så man kan putsa väggen ända upp mot taket, kanske gör vi någon cool stukatur i övergången mellan vägg och tak, det får vi se senare.

Detta är vad vi hann med förr, förra veckan, jag återkommer med förra veckans händelser senare, men höjdpunkterna var, Pappa Kjell och Mamma Inga-Maj dök upp, avväxlingen av takstolarna mellan långa delen och korta delen (alltså inne i vinkeln) samt att första takkupan gjordes..........

Sköt om Er, och var rädda om varandra där ute.

Jörgen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar