Kategorier

måndag 18 mars 2013

Armerat & klart !

Vi har äntligen gjort färdigt armeringen, och även dragit vattenledningar under armeringen, en till och returledning för varje tappställe, kan Ni tänka Er, det är mer än 500 meter slang under armeringen i huset, helt makalöst.


Det blir många anslutningar........................

 

Nu saknas det bara en elektriker som drar alla ledningsrör till elen, data och tv, så att vi får uttagen på plats i alla rum. Vi har beslutat oss för att använda tvinnad kabel i huset för att minska på de magnetiska fälten, samt även göra ett jordtag utanför grunden. Erik på Elinstallatörerna, som skall sköta våra elinstallationer, fick lov att skjuta på arbetet till nästa vecka (läs denna vecka, det är gjort idag måndag) på grund av det nyckfulla vädret. Då det skulle komma mera snö, igen och det gjorde det minsann.

Jag fick leverans från Tyskland på alla Porotherm blocken, både yttervägg och innervägg, 53 pallar på Torsdagen fördelat på två långtradare, just som snön kom. Mr Nilsson är ju inte riktigt världsbäst ännu på att köra lastmaskin så det blev lite stressigt i halkan då lastbilarna, stod på Branteviksvägen och väntade under tiden som jag körde pallarna ner till bygget, pust och stön, men det gick det med.



Sedan fanns det inte så mycket att göra på fredagen, då snön låg kvar i plattan, så jag åkte över på västsidan för att kolla på ett gäng bilar till min far Kjell, som han var intresserad av. Jag provkörde och hittade en till slut som han klippte till på, Felix ska hämta den i Kävlinge senare. Jag passade samtidigt på att köra in till Malmö på Återbyggdepån och köpa lite byggblock till växthuset som vi hittat där, de har fantastiskt mycket begagnat byggmaterial att fynda, helt galet mycket tegel, och takpannor, fönster och sådant, nåväl tror Ni inte att avgasröret gick av på bilen, så jag var tvungen att linda ett spännband runt hela bilen för att hålla uppe avgassystemet, det fungerade som väl var, och bilen såg ut som ett stort rött paket !!


Sedan vart det helg, och Felix kom ner på besök, och tur var väl det då alla golvbjälkarna hade kommit till XL Bygg, bussiga som de är så körde de över bjälkarna till Herr Nilssons Byggs förråd, där jag har fått tillgång till en lagerhall för att lägga upp bjälkarna på torkning, då fukthalten i dem är för hög. Kvar var dock att bära in dem, ströa upp dem och dra spännband runt dem så de inte slår sig alltför mycket, så tre fulladdade grabbar gav sig av för ett rejält styrketräningspass.


De största bjälkarna är över 7 meter långa och 15x20 cm, riktigt riktigt tunga pjäser. Dessvärre verkar vi i Nilssons klanen vara byggda på några lättviktschassin för vi orkade varken göra benböj, eller bänkpress med bjälkarna. Det blev bara marklyft...............

Så här blev det färdiga resultatet, så nu är det bara att hålla tummarna att de inte spricker alltför mycket.

 Nu är det alltså måndag kväll, och vi har varit på plats med elektriker hela dagen och äntligen gjort färdigt plattan för gjutning, nu verkar det inte bli denna vecka heller som vi kan gjuta, då det skall komma in en klass två storm med 15-25 cm snö till imorgon så det blir nog helt kaos här på Österlen med inställda tåg/bussar och trafikolyckor, jag hoppas bara inte det blir alltför svårt. Själv åker jag på en skidsemester till Hemavan på onsdag om jag kan komma iväg, så det blir nog inget mera byggt i veckan för mig.

Ta nu hand om Er alla så hörs vi !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar