Kategorier

söndag 20 januari 2013

Nya vänner ?

Någonting som man slås av när man omgrupperar till en annan landsända av vårt avlånga land är att djurlivet verkligen inte är detsamma, uppe i Norrland såg man älgar, renar något enstaka rådjur, och någon stackars räv och hare emellanåt. Här nere är det något helt annat, vi har fåglar, fåglar och åter fåglar, men vad som är roligt är att det fullkomligt kryllar av rovfåglar också, det är i vart fall jag inte van vid, så jag kan inte känna igen så många, men min nye vän Ormvråken Håkan tänkte jag presentera denna vecka.


Han är ständigt närvarande och man kan faktiskt komma riktigt nära, kör man traktor kan han sprätta omkring bara några meter ifrån, riktigt häftigt faktiskt. Det verkar som om de har flyttat ner mot kustbandet nu när det är vinter, för vi har inte haft några rovfåglar tidigare i höst. Man ser också Glador, och någon mindre rovfågel som jag inte vet vad det är. Men det är lite spännande nu att alltid leta efter Håkan när man cyklar ut till Brantevik, och man ser honom (om det är en han) nästan varje gång. Jag tror även att han har en ljusare ormvråk med sig kanske sin fru, men hon är mycket skyggare och henne ser man bara baken på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar